Saab.
Siinä vasta miesten auto.
Tosimiesten tosisaab.
Ylöjärvi, Siikalatva, Porvoo, Vantaa ja Espoo.
Sinne ne Saabistit on menneet.
Autotalli piste com.
Jos haluat tavata heitä
anna vapaavaihteen viedä
snakarille.
Ootteko tulleet, ootteko tulleet
sämpylöitänne hakemaan?
Tulukaa
sitten ensi viikolla,
leipuri on mennyt Ruotsinmaalle
uusia neulomahan ja neulohaman.
Siellä ne on vieläkin.
Kun päättyy tää
muistokaan ei jää.
Paitsi Saab.
Yours forever.
Svenska Aero Ab.
***
Lentävä matto: Citroen.
Pyörät ne lauloivat Suomeen käy tie.
Ratti kuin kieli.
Jouset kuin ilmaa.
Erityisesti 43 asteen pakkasella
Sallan Naruskassa
ranskatar oli parhaimmillaan.
Tunto pois eestä ja takaa.
Muuten vain auto niin vakaa.
Laadun tae: Sitikka.
Sitruuna.
Sitronempi.
Citroenin.
***
Brittiläinen huumori on paradoksi.
Siihen on ulkomaalaisen vaikea päästä sisälle.
Mutta ei hätää:
astukaa 1950-luvun Land Roveriin
ja ajakaa pitkin Vienan Karjalan teitä
kuivalla kelillä
niin ymmärrätte brittiläisen huumorin
syvimmän olemuksen.
Setä oli Lennättimen (nyttemmin Telia Sonera)
Land Roverin autonkuljettajana.
Lantikka oli peto maastossa.
Ei ollut sellaista monttua tai mäkeä
ettei ylösnousemusta olisi tapahtunut,
Lantikka oli lähetyssaarnaajien ja kehitysaputyöntekijöiden
auto syvässä Afrikassa.
Kulki Grönlannissa lumella ja jäällä.
Yksinkertainen neliveto
timantteja brittilandiasta
vähän raakoja mutta väkeviä.
Työjuhta.
Pari savusaunaa Venäjältä
vedimme Suomeen Lantikalla.
Toisella reissulla irtosi pakoputki
ja toisella katkesi akseli.
Ei se Mitään.
Divide et impera.
Yksinkertainen koota
ja melkein yhteensopiva Ladan
kanssa vaikka ei sinne päinkään.
Mutta Ladamiesten henkinen apu oli puoli ruokaa
ja Vogamiesten toinen puoli.
Ei riemulla rajaa kun Lantikalla ajaa.
Simply clever.
"Meill' ukkoina jo syntyy sylilapset".
***
Ei oo Ladan voittanutta.
Demokraattisin auto sosialistisesta
neuvostotasavaltojen liitosta.
Pasaalusta!
Paas alusta mutta älä katso alustaa
ainakaan viiden vuoden jälkeen.
Paasaa sinä vaan, kyllä sinut tunnetaan.
siellä ei ole mitään näytettävää.
Se pyöreälamppuinen VAZ-2101 petojen sukua
(vrt. Fiat 124)
lämmin ja monikäyttöinen.
Suomi nousi pyörille Ladan myötä.
Pappa-Tunturit se jätti latoon ruostumaan.
Äänisen aallot ja Laatokan laineet
sen helmoja hyväeli.
Joskus myös ruoste.
Se kelpasi yhtä hyvin eskoodeeellän miehelle
kuin kepulaiselle,
Kokoomuslaisille sen jälkeen kun
oli pyyhitty suojeluskuntatakilla.
Sanokaa Lada
kun haluatte oikein hyvää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti