08/03/2022

NAISET HUUTAKAA

Älä ahdistu lapseni.
Ei elämä ole tämän kummempaa.
Maailma vain aseistautuu.
Se lisää turvallisuutta, he sanovat.
Ydinaseita kehitetään jotta ei tulisi
ydinsotaa, he sanovat.
Vain sisällissota riehuu kaikkialla.
Globaalinen veljessota.
Kansalaissota.
Kun olin pieni lapsi sanottiin
että se oli kaikkein kauheinta.
Kuka jaksaa vielä sääliä ihmistä
kun minäkin säälin enää puita ja kasveja
ja eläimiä.
Ja nuoria. Ja lapsia.
Ja säälinhän minä naisiakin,
näitä sukupolvien ajan sokeutettuja,
jotka sentään puhuvat rauhasta.
Ja säälin minä miehiäkin,
näitä sokeita sokeuttajia,
säälin minä heitäkin 
koska olen poikien äiti.
Äidit huutakaa.
Kehtolaulujen asemesta huutakaa.
Huutakaa suoraa huutoa
kaikkialla maapallolla yhteen ääneen.
Naiset huutakaa.
Pysäyttäkää liikenne, tehtaat,
aseitten valmistus, unet.
Seisokaa keskellä toreja ja teitä
ja huutakaa.
Huutakaa vuoteissa, synnytyspöydillä,
keittiöissä,
pelloilla, kouluissa, toimistoissa ja
kaupoissa.
Huutakaa kädet kohotettuina: - Ei!
Ei, ei, ei.
Ei sotaa!

Eeva Kilpi/Kiitos eilisestä 1996

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti